22 Şubat 2011 Salı

CHALLAH (hala) EKMEĞİ - örgülü ekmek






İzmir gibi farklı kültürleri bir arada barındıran bir ilde geçen çocukluk ve ilk gençlik, daha sonra Kanada gibi daha da renkli ve çok kültürlü bi ülkede geçen yıllar sayesinde, farklı tatları ve mutfakları çocukluğumdan beri denemeyi çok severim.
Challah ekmeği Musevilerin dini bayramlarında yaptıkları bir ekmektir. İçinde yumurta olduğu için ve de örgü şeklinde pişirildiği için bizim ekmeklerden biraz farklı, şeker oranı da biraz daha fazla. Benim gibi değişik tadları denemeyi seviyorsanız tavsiye ederim.
Ben 4’ lü, biraz farklı bir saç örgüsü yaptım ama video olmadan nasıl ördüğümü anlatmam biraz zor, siz isterseniz hamuru 3 eşit parçaya ayırıp 3’lü de yapabilirsiniz.Challah farklı boyutlarda ve farklı şekillerde olabilir, hepsinin de farklı bir anlamı vardır. Üç örgü gerçeği, barışı ve adaleti sembolize ediyormuş.

   MALZEMELER:
  • 3 su bardağı un
  • 2 çorba kaşığı şeker ya da bal- silme-
  • 2 tatlı kaşığı instant kuru maya
  • 1 su bardağı kadar ılık su - suyun miktarı unun cinsine göre biraz değişebilir-
  • 2 yumurta - bir tanesinin akı dışına sürmek için ayrılacak-
  • ¼ su bardağı sıvıyağ
  • 1 tatlı kaşığı tuz -tepeleme-
  • Susam ve haşhaş tohumu - üzeri için-
HAZIRLANIŞI:
  • 1 su bardağı ılık suyun içinde, 2 çorba kaşığı şekeri ve 2 tatlı kaşığı instant kuru mayayı karıştırın, üzeri köpüklenene kadar bekletin.
  • Karıştırma kabına unu eleyin, 1 bütün yumurtayı ve 1 yumurtanın sarısını, tuzu, sıvıyağı ve mayalanmış suyu ilave ederek karıştırın, unlanmış tezgahta 5-6 dakika kadar yoğurun (kulak memesi yumuşaklığında ve ele yapışmayan bir hamur olacak).
  • Üzerini örterek, 1-2 saat ılık bir yerde mayalanması için bekletin.
  • Hamuru 4 eşit parçaya ayırın, her bir parcayı unlanmış tezgahta silindir şeklinde 40 cm. kadar uzatın.
  • Saç örgüsü gibi örüp, yağlı kağıt serilmiş tepsiye alın ve yine üzerini örtüp, 45 dakika kadar daha ılık bir yerde bekletin.
  • Mayalanan ekmeğin üzerine iyice çırpılmış yumurta beyazını sürün, haşhaş tohumu ve susam serpin. Önceden ısıtılmış 190° C- 375F fırında, yaklaşık 20-25 dakika, ya da üstü iyice kızarana kadar pişirin.
  • Fırından çıkardıktan sonra, soğutma telinin üzerinde 15-20 dakika daha bekletin ve servis edin.


 Afiyet olsun.





6 yorum:

Unknown dedi ki...

adını duydum ama denemedim harika görünüyor hazır sanki emeğine sağlık canım.
izmir den sevgiler

Aybike Ceylan dedi ki...

Sevgili Asuman,

Ellerine saglik, harika seyler pisiriyorsun mutfaginda, emegine saglik.

Sevgiler ve selamlar....

Ebru dedi ki...

woowww inanilmaz gorunuyor...

akdenizkizi.blogspot.com dedi ki...

saç örgüsünü yapanların becereceğine inanıyorum 4.sırayı...gerçek, barış, adalet,...sizin dördüncü eklediğiniz sıra neyi temsil ediyor?...:))...enfes olmuş bir hafta sonu denemeyi umuyorum....ellerinize sağlık...

yemekbiraşk dedi ki...

harika olmuş:) eline sağlık sevgilerimle..

dokuzuncubulut dedi ki...

Geçen hafta ben de yaptım, altılı saç örgüsüyle. Dörtlüyü hiç denemedim. Çok güzel görünüyor, ellerinize sağlık olsun.