22 Ocak 2011 Cumartesi

DIZMANA



Dızmana, Balkan’lar dan bir tarif. Ben ilk defa Bulgaristan Türk’ü olan bir arkadaşımın elinden yemiştim. Yanında etli nohut, pirinç pilavı ve turşu ile... Şimdi ne zaman dızmana yapsam yanında bu üçlü ile yaparım. Bana göre bu üçlü birbirleri ile harika bir uyum sağlıyor.  Bu verdiğim ölçülerden büyükçe bir fırın tepsisi dolusu çıkıyor. Ben, soğuduktan sonra bir kısmını dilimlere ayırıp, buzluk poşetine koyarak donduruyorum. Isıtmak istediğinizde direk buzluktan çıkartıp, 325F-165C lik bir fırında ısıtırsanız, yeni pişmiş gibi tazecik oluyor.


Hamur malzemeleri:
  • 1+ 3/4 su bardağı ılık süt
  • 1/2 su bardağı ılık su
  • 1/2 çay bardağı sıvıyağ
  • 1 yumurta
  • 1 tatlı kaşığı -tepeleme- kuru maya
  • 1 yemek kaşığı -silme- şeker
  • 1 tatlı kaşığı -tepeleme-deniz tuzu
  • Aldığı kadar -elenmiş-un
Üzeri icin:
  • 1/2 çay bardağı sıvıyağ
  • 1 yumurta
  • 6 yemek kaşığı yoğurt
Hazırlanışı:
  • 1/2 su bardağı ılık suyun içinde, 1 tatlı kaşığı kuru mayayı ve 1 yemek kaşığı şekeri karıştırıp, üzeri köpüklenene kadar bekletin.
  • Büyükçe bir karıştırma kabında , 1+3/4 su bardağı ılık sütü, 1/2 çay bardağı sıvıyağı, 1 yumurtayı, 1 tatlı kaşığı tuzu ve üzeri köpüklenmiş olan mayalı suyu iyice karıştırın.
  • Elenmiş unu azar azar ilave ederek, hamur toplanana kadar karıştırma kabında, toplandıktan sonra da unlanmış tezgahın üzerinde 5 dakika kadar yoğurun (ele yapışmayan, ama yumuşak bir hamur olmalı).
  • Üzerini örterek ılık bir yerde en az 1 saat, hamur iki katına ulaşana kadar bekletin.
  • Tekrar unlanmış tezgaha alıp 3 parçaya ayırın, her parçayı uzun rulo yapın (çok ince olmasın). Ruloları 2-3 parmak eninde kesip, tepsiye biraz aralıklı, diklemesine dizin. Hamurların üzerine parmak uçlarınızla hafif bastırarak, biraz yanlara dogru genişleyerek aralıkları doldurmasını sağlayın.
  • Tekrar üzerini örtüp 1/2 saat kadar tepsi mayası için bekleyin.
  • Bu arada, üzeri için gereken malzemeleri çırpın ve hamur tekrar mayalanana kadar oda ısısında bekletin.
  • Tepsi mayasını almış olan hamurun üzerine bu karışımı yayıp, susam ve çörekotu serpin. 350 F-180 C fırında altı ve üstü kızarana kadar pişirin.
  • Tercihen, sıcak servis yapın.
 
 

Tavsiye: İsterseniz bu fotoğrafta görüldüğü gibi hamuru 3’e böldükten sonra, rulo yapmadan önce, elinizle bastırarak yanlara doğru biraz genişletip içine beyaz peynir,maydanoz ve karabiber karışımından koyup rulo yapın ve 2-3 parmak eninde kesip,tepsiye yine diklemesine dizin.





11 yorum:

Unknown dedi ki...

DIZMANAYI GÖRÜNCE GELİVERDİM,KIYMALISI DA PEKLEZİZ OLUR

Unknown dedi ki...

Sevgili orgucuoyucakcinine,

Kiymalisini henuz denemedim ama aklimda deneyecegim.

Sevgiler,
Asuman

Unknown dedi ki...

ELLERİNE SAĞLIK AFİYET ŞİFA OLSUN.
SEVGİLERİMLE...

sarkaç dedi ki...

Peynirlisini deneyeceğim. Hem ekmek hem börek gibi olacak galiba.

Cafe Pepela dedi ki...

Ah Dızmana!
Nefis görünüyor.Ellerinize sağlık..

Adsız dedi ki...

Dızmana!! çocukluğumda annem yapardı..şimdi ben çocuklarıma yapıyorum..kıymalısıda çok güzel oluyor..güzel paylaşım Arnavut ciğeri:)

lezzettabağı dedi ki...

Canım ellerine sağlık. bu dizmanayı hiç denemedim ama artık denemak farz oldu görüntü süper tam benlik hatta bizlik.. tarifi aldım bakalım kısmet ne zamana olur. sevgiyle kal.

Adsız dedi ki...

Ah annem çocukluluğumda ne kadar çok yapardı. O da Bulgaristan göçmenidir. Ençok tepsinin ortasını severdim yumuşacık. Sizlerinde eline sağlık. Kolay gelsin. SEMRA UZUN

Mehriban dedi ki...

Mərhaba! Bən azeriyim, türk mutfağı ilə ilgileniyorum. Dizmanayı Sahrap Soysal da programında yaptı, o sizin yaptığınızdan bir az farklı yaptı.
Ekmek hamuruna sıvı yağ və yoğurt ekledi, yani "çürütme" yaptı (böyle soyledi), sora mayalanmağa buraktı. Acaba hangi tarif orijinal ?

Unknown dedi ki...

Sevgili Mehriban,

Ben Izmir'liyim, dizmananin yapilisini Balkan Turkleri'nden olan bir arkadasimdan ogrendim. Onun yontemi ile yapiyorum. Hamura siviyag ve yogurt eklenmesi bence hamuru daha da lezzetli yapacaktir. Neden olmasin...
Hangisi orijinalidir bilemiyorum ama her iki turlu de guzel olacaktir ona eminim.

Sevgiler,

Asuman

Mehriban dedi ki...

Asuman, cəvabın için təşəkkür edirəm. Nə gozəl tesadüf, ben ailemle birlikde İzmiri çok seviyoruz, hatta Çeşmede bir yazlık da almışık. Hər yaz tatili sizin oralarda oluruz. Eşim emekli olunca, İzmirdə oturmak istiyoruz. Sevgilerle)))